Gamla bilar

Det har varit mycket tal om miljön på den senaste tiden. Alltid gnäll det om att vi i Sverige har en sådan gammal fordonspark. Vad är det för fel på det egentligen? Äger en stilig Volvo 244 från -76, skattefri, besiktning varannat år, undantagen vinterdäckslagen, odyr försäkring för en stilig ung karl som jag. Väldigt lämpligt fortskaffningsmedel, dessutom vet man kvinnorna faller för personligheten och inget annat om man äger ett sådant fordon. Motorn gjorde nyligen en resa på i 60 mil i sträck trots att den fullkomligt sprutar olja och kylarvatten överallt. Den har gått i 140 km/h i självaste Norrköpingsbacken, uppför dessutom. Till trots att handboken säger max 110 km/h. Detta är en av anledningarna till att bilen blivit inkontinent, men det skall åtgärdas med en motorrenovation i sommar. Då kommer den även utrustas med motorvärmare och fjärrljus.
Det som är så bra med gamla bilar är att de är så ärliga. Dessutom lärorika. Det rycker, ryker, luktar men de går utav bara fan. Gör de inte det lär man sig något nytt om hur bilar fungerar. I nya bilar skärmas föraren av ifrån att det är en bil överhuvudtaget. Det är ett vardagsrum på hjul med fjärrsyn och filmvisningar. Det är ju dessutom så väldigt mödosamt att veva upp en sidoruta, så det sitter en motor i varje dörr som gör det åt en. Kan inte vara miljö vänligt att stoppa i en massa tilläggsvikt i krims krams. I nya bilar kan man dessutom damerna sitta och sminka sig, ty bilen bromsar själv om man kommer för nära någon. Man kan dessutom skrika hysteriskt, hålla för ögonen vid sladd för bilen rätar upp sig självt. Annat är det med gamla bilar, som jag provade denna vinter. Slitna sommardäck, bakhjulsdrift och "snökaos". Det gick förvånansvärt bra, var tvungen till att bromsa ordentligt för att låsa hjulen och svänga och gasa kraftigt för att få upp den på ställ. Därefter blev det med skräckblandad förtjusning på allmän väg men ack så lärorikt att lära känna en bil ordentligt. Fick ett par snygga sladddar jag ej lyckades parera och några med en hel del häftiga retursladdar. Är sinnet lika iskallt som underlaget går det bra. Min far plockade ut ett av mina vinterdäck ur garaget och noterade smått förvånad att däcken var små. I jämförelse till hans däck till sin Ford Focus -06. Rent teoretiskt är min bil en stor familjebil och hans bil en mindre familjebil. Trots att den är lika stor/större än min bil. Hans större däck var så stora för att bilen skulle se mindre ut. Det är just detta som är så dumt eftersom folk ser en bil som ser gammal ut. Så är den miljöovänlig, oavsett vad det råkar sitta för motor i den. Sedan har vi det faktumet att om det är miljövänligt att kasta funktionsdugliga bilar på skroten till förmån för nytt. Hur mycket ork går det inte åt på att tillverka en ny bil och att frakta den till kund? Nej gott folk ta hand om era gamla bilar.
Volvo byggde ordentliga bilar en gång i tiden, sedan kom Ford och gjorde Volvo till en flådig fjant bil i mängden. Man kanske skulle satsa på en Skoda men även de börjar bli lyxiga. Då är det bara Ryssarna kvar min sina Lador, har alltid velat äga en Lada.

RSS 2.0