Svårt att finna en Isländsk stekpanna.


Julafton, ett par strumpor och kalsonger rikare. Nu är det över, vägen hit var svår. Nämligen införskaffandet av julklappar åt familjen. Jag hade varit dum och inte varit ute i god tid. Helst hade jag köpt allt över nätet som min gode vän "Gurkan". Så slipper man hela mänskligheten ute på språng, samtidigt. Det var så redan att jag förra året funderade på en stekpanna åt mor. Då svor jag att en sådan skall köpas nästa år, vilket jag alltså tänkte göra nu i värsta ruset. Jag tänkte vad sjutton den fanns hos Järnia nere i Ronneby. Så borde den göra det även i Sickla utanför i Nacka.
Icke! Pungspark delux. Järnia i Ronneby var som himmelriket, första gången jag var där ville jag lägga mig pladask på golvet och göra snöänglar i den euforiska glädje som uppstod. Genom det breda utbud som fanns där. Allt från äggklockor till motorsågar och de Isländska stekpannorna förstås. Jag hade aldrig tidigare satt min fot i en sådan ypperlig järnhandel. Fredells i Sickla hamnade genast på silverplats. Men Järnia i Sickla var en riktigt besvikelse, jag kände inte igen mig där. Hela boden skrek fjoll och krimskrams. Jag blev rädd att jag skulle anfallas av en manlig försäljare med kvinnligt rörelsemönster kläckandes ur sig något med Lidingö sociolekt därtill kraftig bögisk brytning. En sådan som avgudar After Dark och Martin Timells överarmar. Jag försökte undvika så mycket folk som möjligt, kryssandes mellan grytlappar och vinställ, konstaterade kvickt att pannorna saknades. Något stirrigt och med raska steg begav jag mig fortast möjligt ur pynt och strunt tillbaka till bilen. Dagen efter skulle jag göra ett nytt försök med John Wall inne i staden. Det var där jag sett pannorna året innan, ett säkert kort! De hade flyttat från PUB-huset och gömt sig bakom NK men det hindrade inte mig att bli besviken ännu en gång. Avbröt den något uttråkade kassörskan och frågade var jag kunde hitta en stekpanna av märket Look. Ja ni kan ju redan här lista ut att svaret blev nej. Då det är mer regel än undantag att folk i handeln överhuvudtaget kan svara på en fråga gällande vad de gör. Gav upp och åkte hem. Kom hem och på nya tankar, jag åker till Hemma butiken i Gustavsberg, sagt och gjort. "Vi hade dem förut men de är slut nu" och kommer de tillbaka?
Återigen på ruta ett. Köpte ett presentkort där för ett tusen kronor åt mor. Då ringer Gurkan och säger att han lyckats lokalisera Electrolux Home-butiken som en möjlighet till stekpannsinköp. Med ett presentkort i handen och nyvunnen ork begav jag mig åter till Sickla. Dö-nö, nitlott.
Nu när jag sitter och skriver detta ser jag att Dafra är agent och alla ovan nämnda handlare säljer deras utbud allt utom Look:s varor. Sorgligt, ingen Isländsk stekpanna i jul, det ville inte mor ha heller, en stekpanna alltså.
Hitta gåva åt far är däremot alltid enklare man går in i valfri manlig handel, i detta fall Jula. I år blev det en borrsats med 300st olika verktyg. Man köper helt enkelt något man själv vill ha, sedan lånar man och slarvar bort varandras saker. Ypperligt!

Må nu snön falla över er och all förflyttning ske fordonmässigt med duktigt ställ i svängarna.
God Jul!

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0