Fjärrsyn och kringkastning.

...eller television och broadcasting som det heter på svenska.

Nu skall det skrivas om lånord, nyord och allt där kring. Mina öron blöder varje gång någon säger fajervål, ärbäg, tisjört eller annat valfritt löjeväckande ord. Vet folk ens att ordet formgivning är svenska för design? I egenskap av Stockholmare är jag inte bättre själv utan yttrycker mig stundom med "jag pullar dig i legget" och andra hemskheter. Men vad kan man då göra för att råda bot mot tungomålets förfall? Som den man jag är med kraftigt skärpt sinne och goda smak. Har jag haft i tankarna att påbörja en nätgemenskap liknande wikipedia. Där alla kan lägga till egna nyskapande ord samt att ytbyta tycken med varandra. Hur gott skulle det egentligen vara om vi alla talade Nederländska om ett par år? I skolan har nog ändå de flesta lärt sig att man inte plankar sin bordskamrat rakt av. Genom att döda lånord bidrar man till en ökad mångfald och rikedom i målet. Man ges flera sätt att uttrycka sig dessutom kan det bli lättare att förstå våra Nordiska grannars mälen. Givetvis skall detta ej endast gälla ord utan andra saker som utvecklar i rätt riktning. Genom att öppna upp och verkligen tala Svenska även i del fackmässiga sammanhang. Grammatik förslagsvis. Det är inte kul, än mindre alla hemska ord för allt som finns där. Genom att kalla saker för vad de är blir det även lätttare att lära sig. Arkitekt fy helvete vad flådigt eller husritare, vad det egentligen är. Språkrådet finns men det är ej tillräckligt, vi borde trycka mer på detta. I Finskan och Isländskan görs detta ständigt att utöva hjärnträning att finna nya ofta fyndiga ord.

Vilka är med eller mot mig?      

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0