Den ofrivillige flygplanskaparen.


I mitt yrke flyger jag en del mellan arbetet och hemmet. Vilket leder till att man genomgå dessa säkerhetskontroller på flygplatsen gång på gång. Därför försöker jag vara så smidig från början och i god tid att skicka upp nycklar, plånbok och ytterplagg. Därefter måste bärbara datorn plockas upp, vikas upp och läggas i en enskild plastlåda. För flygsäkerhetens skull, sägs det. Detta brukar flyta på riktigt bra på Arlanda om man jämför med de andra flygplatser jag varit på. Som värst var det efter tvilling tornen i Förenta Staterna föll ihop. Efter det sågs allt som möjliga mordvapen och nagelsaxen fick inte vara i handväskan längre.
Alltid går det dock inte så smidigt genom kontrollen. Som när jag skulle flyga från Tammerfors i Finland för ett par år sedan. Där reagerade metalldektektorn på spännet i skärpet och kängorna. Vilket ledde till att man råkar ut för den handburna dektorn. Det gick bra men nu för några veckor sedan gick det inte lika väl. Det var på Bromma flygplats och jag stod och väntade på min väska som inte kom ut i andra änden. Den kördes fram och tillbaka genom röntgen. De ville titta i den och jag gick med på det. Tänkte att alla teknikprylar i den såsom laddare, strömstavar och sladdar kors och tvärs kan se lite misstänkt ut. Jag öppnar väskan, rotar runt lite och längst ned ligger mitt bortglömda flerbruksverktyg. En Gerber bl.a med inbyggd tång, såg, skruvmejsel och en vass kniv med ett blad på 7-8 cm.
Jag har full förståelse för att de inte vill ha en sådan uppe i luften, lätt tillhands. Jag fick snabbt som ögat skriva in väskan istället, så den hamnade i lastutrymmet. Inget märkvärdigt i det. Det som är underligt i det hela är att jag visste inte om att den låg där och ingen har tidigare nämnt detta när jag flygit tidigare. Så har flygit med en kniv ett antal gånger utan att veta om det själv. Lyckligtvis är jag fredlig av mig. Man har väl tänkt tanken i alla fall. Kanske som en Svensk utgåva utav DB Cooper. Hade det gått annorlunda till om jag haft ett utseende folk förknippar med kapare. För att sannoliken torde vara störst att någon med dylikt utseende skulle ta och hitta på sådana illdåd. Likaså är risken större för halka vid halt underlag.
Någon annan som klivit ombord beväpnad?

Far och flyg!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0