Vem är du, vem är jag? Levande charader.


Så kan det låta när Arja Saijonmaa skrålar för fullt. Så vem är jag? Och vilka är alla de andra? Genom urminnes tider har människor försökt finna förklarningar till spörsmålet varför? Inom flera olika områden. Men nu tänkte jag skriva lite om människor.
Länge har folk grupperats i fack beroende på olika skillnader såsom blodgrupp, stjärntecken, yrke eller varför inte ursprung. Det har antagligen suttit någon och spått i stjärnorna och funnit någon form av mönster. Troligvis har en del av detta varit sagor som blivit grogrund för någon slags skenvetenskap. Som finns kvar än idag bland annat som horoskop i kvällstidningarna. Vad ska det vara bra för? Vem vet, en del människor finner svar i det. Vilket endel gör genom tro eller andra livsåskådningar. Som vanligt finner en del även brister i detta. Vilket leder till nya idéer om hur ting kan te sig och istället blivit en vetenskap. Istället för att säga att något är på ett visst så säger man att det kan vara så. Inget man tycker om, om man vill ha raka puckar.

Anledningen till att jag ordbajsar nu är att jag på något sätt. Något snyggt sätt tänkt glida in på MBTI. Vilket jag helt klart misslyckats med. Hursomhelst. Jag har alltid känt mig lite annorlunda gentemot andra under min uppväxt. Som liten såg jag aldrig varför man skulle heja på ett visst lag. Eller hur detta skulle rättfärdiga ett slagsmål om man hejade fel. Jag kan som vuxen fortfarande inte förstå mig på, när myndiga människor fortsätter med detta beteende. Med hjälp av MBTI fick jag en insikt i mig själv och hur andra kan tänkas tänka. MBTI är en förkortning av Myers-Briggs Type Indicator och en översättning vore överflödig. Det hela bygger på Carl Gustav Jungs personlighetsteorier om än i förfinad form. Det hela går ut på att man svara på en mängd frågor. Sedan vägs svaren ihop och man faller in under en "typ" utav 16 stycken. Nu kanske du som läser inte vill hamna i ett fack. Det gör du ändå vare sig du vill eller inte. Detta är något både du och andra gör mer eller mindre omedvetet. Tänk efter. Du har säkert tänkte tanken "Han är så tystlåten". Krakelibrak! Där fick någon genast en bedömning och hamnade i ett fack. Skillnaden mot den bedömningen och MBTI är att det senare är baserat på flera slutsatser och inte endast en som fallet innan. Varje typ består av fyra bokstäver. E/I, S/N, T/F, P/J. Om vi tar mig som exempel.
INTJ
Så betyder det att jag är inåtvänd, intuitiv, tänkande, bedömande. Jag kan förklara hur allt detta hänger ihop, det tar tid att förstå och jag orkar inte skriva en bok om det. Lyckligtvis finns det mycket god vägledning på nätet. Det mesta är på Engelska.

Testen: http://www.humanmetrics.com/cgi-win/JTypes1.htm

Har man gjort detta gör man lättast att sök på bokstavskombinationen man fick på Google. För att läsa läsa olika typbeskrivningar för att se om man tycker det stämmer. Stämde det?

Vill man läsa mer om liknade saker finner man en hel del på Engelska Wikipedia.
http://en.wikipedia.org/wiki/MBTI

Detta ämnet kan man skriva många bloggar om. Men jag gjorde ett försök att få ner det i ett inlägg.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0