Spioner och pioner

För några veckor sedan blev jag en stolt ägare till en Icom PCR-1000. En radiomottagare man kopplar till datorn. Den tar in det mesta i flera typer av de vanligaste modulationteknikerna. Har alltid varit lite av en dröm att äga en sådan. Anledning är till det är all den spännande trafik som finns där ute. Alla har vi väl hört talas om de hemliga sifferstationer som sänder kryptiska meddelanden till hemliga mottagare? Detta skedde i stor uttsträckning under det kalla kriget men bedrivs fortfarande till en viss del. En kraftig kortvågssändare lokaliserad någonstans på jorden. Kortvåg kan färdas långt genom jonosfären och därmed kunna nå en mängd lyssnare med en enkel världssradio. En sådan man kan lyssna på ohemliga sändningar t.ex Radio Sweden, Sveriges Radio utlandssändningnar. Så kabel- och satellittrafik avlyssnas vare sig vi vill det eller inte. Med hjälp av Echelon eller rent av FRA-lagen som blev impopulär hos det svenska folket. Nackdelen med post, e-post och telefonsamtal är att de loggförs, avlyssnas och sparas. Detta problem har inte den gamla hederliga radiotekniken där vem somhelst kan lyssna utan att någon vet om det. Visst görs det också, genom signalspaning och resurser lagda på att försöka tyda de koder som skickas. Tillbaka till min datormottagare. Fick jag napp? Nej. Jag behöver en bättre antenn tydligen. Men Sveriges radio gick bra.
Dock upphör det inte att fascinera. Spioner har ju alltid varit spännande, kika bara på Bond... James Bond. Kalashäftigt. Nu när kalla kriget ska vara över sänds dessa fortfarande. Bara för att retas vem vet? De fångar folks intresse. Så mycket att en person spelade in dessa och släppde dem på skiva. Det så kallade Conet project. Där Conet kommer från tjeckiska konec vilket betyder slut som i klart slut, t.ex. I denna samling finns bland annat en "låt" kallad the Swedish rhapsody. Vilket är Hugo Alfvéns midsommarvaka ackompanjerad med siffror från det tyska radioalfabetet. Det låter som glassbilen från helvetet! Lyssna själva. Självaste Kraftwerk har gjort en hyllningslåt åt fenomenet kallad Numbers eller Nummern på tyska.

Nog om detta dravel. Jag var på besöksdag i Norrköping på tekniska skolan där. Mycket trevligt. Får se om man blir utvald till hösten. Solsken och sommar hela dagen. Trist att man i nu läget jobbar natt samt börjar bli lite åldersnojig. Med tanke på att jag kommer vara närmare 30 bast när jag är klar med utbildningen.

         

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0