Mikrodatorer och tangentbordsfetishism

Jag har aldrig varit en samlare. Förutom då att jag samlar bråte som "kan vara bra att ha". Innan jag började jag på den banan så var inkörsporten glasspinnar och kapsyler. En och annan hockeybild fanns väl där. Mest något som far hade köpt till mig. Eftersom alla andra ungar hade det skulle jag inte vara utanför. Tänk vad saker går i vågor. Finns det inget behov, skapar man ett. Hockeybilderna förstod jag mig aldrig på och har ännu inte gjort det. Jag visste bara att man skulle tycka Wayne Gretzky var häftig får då var man själv häftig. Den som hade Gretzky som hockeybild var gud. Jag hade aldrig honom som på bild.

Nu när man är äldre samlar man på allehanda datorskrot istället. Jag har fastnat för tangentbord av någon anledning. Stora hårda och tunga skall de vara. Det skall klinka skrivmaskinslikt när man hamrar ner sina ord på dem. Därför blev jag fullkomligt överväldigad när jag upptäckte att mitt favorittangentbord fortfarande tillverkas. Den gamla heliga Model M som uppnått gudalik status i datorvärlden. Men jag har inte bara två sådana. Utan även andra. Var bara tvungen att skaffa ett Tandberg tangentbord. Så detta är ett stycke nordisk datorhistoria. Det går att se tillsammans med min gamla Nokia-dator på Youtube. Därtill en av de sista Amiga 1200 datorerna då dessa är inbyggda i tangentbord. Finns fortfarande nya(!) att få tag på, se här. Inte bara det utan tillverkaren Keytronic hade en serie tunna klienter inbyggda i tangentbord. Varpå jag köpte ett gäng sådana likaså. Det kan nästan te sig sjukligt i text men riktigt så illa är det nog inte riktigt. Har ju inte skaffat en HappyHacking bräda ännu. Andra tangentbord jag skulle vilja lägga vantarna på är Topre Realforce och Sasse Saskey. Kan ju sluta där då jag vet att jag kommer glömma nämna alla.

Över till mikrodatorerna istället. Har skaffat mig boken Mikrodatorns ABC som behandlar den gamla svenska folkdatorn ABC80. Fick en dum idé att jag skulle bygga en klon på den. Jag hittade dessutom originalritningar (kretsschema) till den på Tradera. Men först och främst har jag riktat in mig på gamla ZX Spectrum. Som har färggrafik, kan man säga om man tar i lite. Finns en uppsjö kloner av denna dator, främst från forna östeuropa. En bra hemsida som fångar några av dem. Har kretsschema till en av dem, Speccybob. Här finns en förbättrad utgåva. Det bar iväg till Elfa för att köpa delar. Gick på närmare 2000kr. Nu gäller det att börja med det också.
Sa upp mig från arbetet då jag fullständigt tröttnade på det och läser psykologi på distans. Så förhoppningsvis ska det bli av det hela.    

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0